Ändra färg/typsnitt på kommentarsidan

Nu ska jag förklara hur man ändrar färgen på de olika sakerna vid kommentaren. =)


Vi börjar med att ändra färgen på rubriken på en kommentar (postat av Namn)
hur man ändrar färgen på det gör man såhär:

Du börjar med att gå in på Design och sen trycker du på redigera stilmall =)



Sen letar du efter ett kodavsnitt som ser ut ungefär såhär :

.commentheader {
font-family: verdana, arial, sans-serif;
font-size: 13px;
font-weight: bold;
color: #000000;
}

Ska förklara vad de olika sakerna betyder :) :

font-family – Här kan du välja vilket typsnitt du ska använda. Du kan välja att bara ha ett, men om det inte finns på den datorn som tittar på din blogg, så kommer det inte visas, så ett bra sätt kan vara att sätta dit fler alternativ,(som du ser där ovanför). Men glöm inte att avskilja de olika typsnitten med ett kommatecken.

font-size – Här ställer du in storleken på texten. Det bästa är att testa dig fram tills du blir nöjd.
font-weight – Om du vill ha texten i fetstil så ändrar du det till bold, annars ska det vara normal.

color – Här väljer du vilken färg du vill ha. Om man vill ha vit så ska det stå : #FFFFFF;
och svart är: #000000; om du vill ha nån annan färg så är det bara att söka på hexkoder på google,
annars så finns en bra färgkarta här =).

Om du vill ändra färgen på kommentartexten som nån har skrivit så är det det här kodavsnittet:

.commenttext {
font-family: verdana, arial, sans-serif;
font-size: 12px;
font-weight: normal;
color: #000000;
line-height: 130%;
}

Om du vill ändra färg på datum & tidpunkt är det det här kodavsnittet:

.commentmeta {
font-family: verdana, arial, sans-serif;
font-size: 10px;
font-weight: normal;
color: #FFFFFF;
margin: 10px 0px 20px 0px
}

och här är kodavsnittet för ändra färg på länken på tex bloggadressen från personen som kommenterat:

.commentmeta a { color: #000000; } <--- färgen på länken
.commentmeta a:hover { color: #FFFFFF; }<---- och här e färgen när du håller muspekaren över

sen om du vill ändra där man skriver kommentaren med så är det här kodavsnittet :

.commentform {
font-family: verdana, arial, sans-serif;
font-size: 11px;
font-weight: normal;
color: #333333;
margin: 0px 0px 20px 0px
}



Hoppas ni förstår,och om det är nåt ni undrar så är det bara att fråga =)
Kommentarer
Postat av: My

Hej, riktigt bra instruktioner men färgen vill inte komma fram och jag vet verkligen inte vad jag gör för fel? :(

2011-04-01 @ 14:33:34
URL: http://boxilox.blogg.se/
Postat av: william

bra beskrivit:D

jätteroligt att du hjälper andra:D



SV: så himla kul är det:D

2011-04-02 @ 19:41:06
URL: http://cookieboy.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej!

vilket text använder du den som är på skrivstil?

älskar den!

2011-04-24 @ 23:01:32
URL: http://emmaahedberg.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Allt fungerar förutom det med commenttext, kan du hjälpa mig? Jag vill ändra färgen till svart

SNÄLLA!!

2011-06-06 @ 19:31:56
Postat av: Anonym

hur ändrar man färgen asså här jag skriver i nu i denna rutan?

Har också svart i min men hade behövt en annan färg då man inte4 ser vad man skriver :(

2011-08-10 @ 23:57:41
URL: http://guccilicious.blogg.se/
Postat av: XTIO DIN UNDERHÅLLNINGS BLOGG.

TACK för tipset. :D :D har letat länge efter det här och nu har det äntligen löst sig. :)

2011-11-04 @ 17:46:53
URL: http://xtio.nu
Postat av: josse

Hej! Jag har ett problem, kan nämligen inte läsa mina komentarer, det är bara svart.

Du kan ju kolla mina komentarer så förstår du hur jag menar :) Help me?

2011-12-08 @ 18:37:42
URL: http://vildkattan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback